vineri, 28 octombrie 2016

Gânduri răzlețe despre România

  Acum cateva zile, la articolul despre temele pentru acasa din Anglia, o cititoare fidela care din cand in cand simte nevoia sa ma scuipe, mi-a lasat un comentariu care m-a amuzat. Asa ma amuza pe mine oamenii care imi detesta blogul, scriitura si persoana, desi nu ma cunosc, nu m-au vazut niciodata, nu stiu mare lucru despre mine insa au decis ca le e sila. Perfect de acord. Ce n-o sa pricep niciodata e de ce intri sa citesti cu sfintenie un om pe care nu-l suporti? Care sunt mecanismele de boala psihica care te indeamna sa intri pe un blog care te enerveaza, iti face sila, urasti tot ce scrie acolo... dar intri mereu doar ca sa spui "mie nu-mi place de tine" :)))

  Cam asta e stilul romanesc. Babele care comenteaza de la porti. Persoana m-a intrebat pe un ton deosebit de apostrofator, ca si cand ar avea dreptul sa imi ceara socoteala sau ca si cand m-ar plati pentru ce citeste... m-a intrebat ce-am facut eu bun pentru Romania. Nu stiu, sincer, ce legatura avea cu temele din Anglia, dar am renuntat de multa vreme sa mai urmaresc logica oamenilor dezechilibrati. Eram intrebata ce-am facut eu pentru tara mea, orasul meu, vecinii mei, ca si cand persoana stia clar, traise cu mine pe scara blocului minim 20 de ani, stia foarte clar ca eu n-am facut nimic niciodata pentru locurile in care am trait. Apoi mi-a urat sa raman aici, ca e mai fericita Romania fara un "specimen" ca mine... Bai, ce sa zic, am ras! Asa urare chiar sper sa mi se indeplineasca pe viata, va jur! Adica nu e ca si cand mi-ar fi dor sau mi-as dori sa ma intorc acolo si nu pot. Ba din contra, inca am cosmarul recurent ca vine cineva la mine si imi zice ca trebuie sa ma intorc in Romania si sa-mi duc copilul la o scoala de stat de acolo. Sau la un spital. 

  Zilele astea s-a reactivat discutia despre evenimentul negru din clubul Colectiv, de acum un an. A trecut un an iar lucrurile par sa fie destul de clare. Nimic nu s-a schimbat. Nici o lege nu s-a modificat. Poate doar alea de marit pensiile demnitarilor. Sau aia prin care TVR nu va mai primi bani de la populatie, va fi exclusiv condusa politic. Nu ca pana acum ar fi fost altfel. Si noi dam bani la BBC anual. 150 de lire pe an merg la mega colosul numit BBC. Daca nu-i dai, baietii te prind imediat si te sanctioneaza aspru. Pe de alta parte, BBC iese o data pe an cu un mega-ultra raport in care este justificat fiecare pence in parte, in care se arata ce-a fost bine si ce-ar putea si mai bine, ce-a fost rau si de ce acum nu mai e rau pentru ca a fost indreptat. Asta de la un an la altul. BBC produce cele mai tari filme, emisiuni si seriale dintre toti astia care se perinda pe sutele de canale... Isi justifica banii. Anual.

  A trecut un an si din pacate, eu am inca prieteni care merg inca in cluburi ca acela de mai sus. Spun din pacate pentru ca mi se strange stomacul de cate ori vad ca se taguieste cate unul printr-un loc din asta. Lista mea de FB e inchisa, am in ea doar prieteni, cunostinte, oameni pe care ii cunosc pe viu, doar cativa rataciti din online. Deci nu e ca si cand daca li s-ar intampla ceva n-as simti. Eu nu inteleg, nu pot sa inteleg cum de mai merge lumea in locuri in care sigur sigur sunt la fel de in pedicol ca in Colectiv. Cred ca o greva generala de mers in club era necesara. Atunci poate se simtea, se schimba ceva, poate atunci patronii puneau presiune pe stat. Dar care stat? Ala coruptu' care doar toaca banii oamenilor? 

  Ca cica ce-am facut eu pentru Romania. Ca poate platitul de taxe si impozite o viata nu e suficient. Poate ca faptul ca am vrut sa demasc o invatatoare abuzatoare de copii si o directoare de scoala corupta si incompetenta, nu e destul. Desi nu li s-a intamplat nimic, si stiam ca asa va fi, am simtit ca e de datoria mea sa fac asta. Si sa nu dau spagi. Nicaieri. Si sa dau zapada de pe treptele blocului atunci cand nimeni n-a facut-o. Dar asta nu pricep oamenii limitati, ca cei care pleaca din tara o fac dupa ce au facut cam tot ce puteau. Si cand au vazut ca nu e de trait acolo, ca nu se simt in siguranta, de exemplu... s-au tirat in lumi mai bune. Si nu, nu imi e rusine ca am plecat, desi imi zice un om perfect strain ca "am fugit" fara sa fac nimic. Pot sa rad? Bre, io am mers incet, la cat de multi ani mi-a luat sa pot emigra, eu zic ca am mers ca melcu' si ca statul roman putea sa ma ajunga din urma de multe ori, sa ma bata pe umar si sa-mi zica "hai, coaie, nu pleca, uite, avem aici de toate pentru copilul tau!".

  La un an de la incendiul din Colectiv constatam ca Oprescu a luat un utilaj anti-imbatranire in sectia de Arsi in loc de o camera bariatrica de tratat arsuri grave. Cum ar veni sa salveze arsii. A luat-o cu un jmen printr-o firma a unui prieten, metoda inradacinata prin care se lucreaza in Romania. Un an le-a luat sa afle asta. Nimic nu se schimba. Pentru ca un stat corupt din cap pana in glezne e imposibil de schimbat. Atata vreme cat o sa se dea spaga de la portarii de spitale pana la medici, de la Finante pana la Judecatorie... Atata vreme cat lumea o sa care plase cu cadouri nenumarate invatatorilor si profesorilor de fiecare sarbatoare iar acestia se vor simti perfect indreptatiti sa primeasca asa ceva... nimic nu se va schimba. Si atata vreme cat niste oameni oarecare se vor simti cumva "ofensati" ca alti oameni aleg sa traiasca in alta parte ca si cand asta i-ar afecta pe ei cu ceva vreo secunda... nimic nu se va schimba. Doar comunistii aveau impresia ca sa treci granita e ceva rau. Iar mentalitatea comunista e adanc infipta in mintea romanilor de azi, in sistemul tarii si in politicienii ei.

 Iar eu am inteles asta de multa vreme. Si am ales sa fug cu copilul meu cu tot. Si nu, n-o sa imi cer scuze niciodata, nu o sa imi fie rusine deloc, nu am de dat socoteala nimanui pe lumea asta decat Marei. Mara ne multumeste in fiecare zi ca am adus-o in Anglia. Stie ea de ce! 

4 comentarii :

  1. He-he-he...doamna o fi vreun fan de-al lui Kennedy: "My fellow Americans, ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country."
    Pe de alta parte, din propria exerienta, eu zic ca femeia te cunoaste personal si nu te place. Poate-i chiar invatatoarea de care ziceai in text :D
    Despre Romania, eu is mai optimista. Se schimba, incet, ce-i drept, dar se schimba.... :D
    M.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :))))))))))))) Doaaa, cre' ca! Doamna e doar o persoana care intra sa-si verse frustrarile pe necunoscuti, nu cred ca e invatatoarea ca aia nu umbla pe net. Nu cred ca ma cunoaste personal, sincer. Stii de ce? Lumea care ma cunoaste personal chiar ma place! In mod absolut dubios sunt o tipa chiar simpatica care a ajutat multa lume la viata ei :)))))

      Ștergere
  2. Uite, Alexandra, te sustin! Si eu am fugit tot asa, ca melcul. Si nici eu nu am facut nimic pentru tara. Just usual stuff: taxe, impozite, salvat vieti -fara spaga, dar chinuit copiii, unul prin spitale, altul prin gradinite. Am primit ieri cel mai frumos comentariu de cand sunt in UK: copii mei sunt mereu fericiti in poze. Sesizeaza oare cineva diferenta?

    RăspundețiȘtergere