duminică, 30 noiembrie 2014

Ceasul biologic

  Tocmai am urmarit un documentar BBC despre ceasul biologic si cum functioneaza trebusoara asta cu somnul si dormitul in diverse etape ale vietii sau ale zilei. Fascinant! Ca om care a suferit ani si ani de zile de insomnii am cautat mereu informatii despre un somn eficient. 

  Deci, de la domnii cercetatori citire. Copiii dobandesc abilitatea de a dormi ca un adult de abia la 5 ani. Adica sa se culce seara si sa doarma linistiti pana dimineata, sa nu trebuiasca sa mai doarma ziua ca sa-si tina energia la nivel optim, etc. Evident daca un copil primeste zahar va face curbe de high si low si atunci totul e dat peste cap de dimineata pana seara. 

  Batranii ajung sa motzaie ziua si sa nu doarma noaptea pentru ca nu sunt suficient de mult expusi la lumina naturala. Oricat de luminoasa ar fi o casa nu e suficient, de aceea azilele de batrani trebuie construite cu cat mai multa iluminare naturala. Va povesteam ca si la Mosia Bunicilor in living exista tot tavanul din sticla tocmai din cauza asta. Mai nou s-au inventat niste aparate cu lumina albastra la care batranii sunt expusi ziua si care sa-i ajute sa nu le mai vina sa dormiteze ziua pentru a se putea odihni noaptea. Si daca e destula lumina ei s-ar putea sa nu o perceapa din cauza opacizarii crstalinului ochiului si atunci informatia nu va ajunge la creier.

  Ochii transmit creirului informatiile despre ciclul zi-noapte. Asta se intampla si daca esti orb pentru ca lumina care patrunde in ochi e dusa in centrul din creier care e responsabil cu ceasul biologic chiar daca tu nu vezi din diverse motive. Daca esti orb din categoria fara ochi (organul cu pricina), nascut asa sau din cauza de accident, atunci simpla disparitie a globilor va duce la perturbarea totala a ciclului somn veghe! Creierul nu mai stie cand e noapte si cand e zi, cand sa te culce si cand sa te scoale. Era un tip care povestea ca s-a nascut fara globii oculari. Si ca pe la 3 noaptea se duce sa se plimbe prin parc pentru ca organismul lui habar n-are ca e noapte. 

  Spre uimirea tuturor cel mai bun moment din punct de vedere biologic pentru sport si miscare e dupa amiaza (15-17), nu dimineata. Atunci creste temperatura in mod fiziologc, chestie care duce la performate mai bune, efortul e mult mai putin resimtit. Dimineata e momentul in care se intampla cele mai multe atacuri de cord, atacuri cerebrale, crize de inima. Intre ora 9 si 13 mor cei mai multi pacienti. Dimineata tensiunea arteriala creste mult iar sangele este mai vascos si mai predispus catre coagulare. De unde si problemele.

  Pentru omul obisnuit puterea de concentrare maxima este la jumatatea diminetii. Spun omul obisnuit pentru ca adolescentii nu-s oameni obisnuiti. Romanii le zic "lenesi" si "puturosi" (un cuvant pe care eu il urasc din tot sufletul!) cand ei de fapt sunt supusi schimbarilor majore la nivel hormonal si...al ceasului biologic. Intre 14 si 20 de ani ceasul biologic se "muta". Nu se stie de ce dar e un fapt masurabil. Si anume copiii nu mai pot adormi la 10 cum ar fi normal pentru a putea ca a doua zi la 8 sa fie vii la cap (au nevoie de cel putin 10 ore de somn pe noapte!!!). Drept pentru care, spun domnii de la BBC ca un adolescent resimte sculatul de dimineata asa cum un adult ar trebui sa se trezeasca la ora 3.30 ca sa mearga la munca. Misto, nu?

  Eu una tin minte peeerfect anii de scoala. Nu am putut niciodata sa ma trezesc usor dimineata, chestie care se pare ca e datorata faptului ca la o varsta prea mica a trebuit sa fac asta (am fost dusa la cresa si gradinita mult inainte de stabilizarea acelor 5 ani de viata, chestie esentiala pentru ceasul meu biologic) nu sunt un om matinal, n-am fost niciodata. Insa cel mai greu mi-a fost in clasa a 12-a cand din cauza mentalitatilor cretine romanesti a trebuit sa invatam din nou dimineata. Cel mai usor mi-a fost in clasele 9, 10 si 11 singurele dealtfel in care am invatat dupa amiaza. In clasa a 12-a imi amintesc cum ma trezeam cu fix 5 minute inainte de a trebui sa ies pe usa, ma spalam si ma imbracam si imi venea sa vars de somn la propriu. Cand ieseam pe usa tremuram incontrolabil. Scoala mea incepea cursurile la ora SAPTE si 15 minute. Primele doua ore dormeam cu ochii deschisi. 

  In Anglia la ora asta scolile incep sa se adapteze noilor informatii iar in unele din ele adolescentii au program de la ora 11,30 in sus. Rezultatele lor s-au imbunatatit semnificativ dupa implementare. Asadar, tuturor parintilor care inca mai cred ca invatatul dimineata e ceva util...mai ganditi-va. Poate copilul ala de clasa a 8a care va trebui sa sustina si un examen nu e chiar "lenes". Fiti ingaduitori. Lasati-i sa doarma. 

23 de comentarii :

  1. Bine, ma, ma duc sa stau pe plaja la 2Mai acu, ca-i mai liber, poate de-aia nu pot sa dorm, n-am facut suficienta fotosinteza...Iar sa te trezesti dimineata inainte de ora 9 mi se pare o pedeapsa nemeritata!

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu locuiesc si predau in Anglia. Toate scolile incep la ora 9.00 si se termina la ora 15.00. Si pot spune ca sunt f multe probleme cu adolescentii, iar acestea nu sunt din cauza somnului.
    Mihaela

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pfff, la 9 e parfum! Si iata, acest documentar din 2012 dadea una din explicatiile pentru care sunt "probleme" cu adolescentii. Si da, una din probleme e somnul! Si altele sunt hormonii. Si alta e ALIMENTATIA :) Mihaela, unde esti? La ce clasa predai? Sunt foaaarte interesata de sistemul de invatamant de acolo, mi-e foarte teama pentru momentul in care ne vom muta acolo. Si momentul se cam apropie! :)

      Ștergere
    2. am sa raspund in weekend, imi trebuie timp pt a da un raspuns obiectiv.
      Mihaela

      Ștergere
  3. Inseamna ca eu sunt exceptia. Intotdeauna mi-a placut sa ma scol dimineata, chiar si in adolescenta, iar ziua nu dorm decat daca nu am dormit noaptea anterioara. Mie imi place sa incep ziua dimineata devreme, si in weekend tot la 5,30 -6 ma trezesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adriana era vorba de adolescenti. Ei nu se pot scula dimineata. Adultii sunt de doua categorii "ciocarlii" si "bufnite". Adica cei ca tine, matinalii, si cei ca mine, care urasc dimineata. E drept ca eu nici noaptea nu imi doresc sa stau treaza. Eu vreau sa dorm nene, de seara pana dimineata.

      Ștergere
    2. Da, si eu am fost foarte matinala, toata viata, inclusiv in adolescenta, si fiu-meu ma mosteneste, se trezeste foarte usor dimineata, absolut fara nicio problema. Singura diferenta pe care am obesrvat-o la el, in adolescenta, e ca are nevoie de chiar mai mult somn decat in copilarie. Vine de la scoala, mananca, se pune in pat si doarme vreo 2-3 ore. Dupa aia, se trezeste, mai face oaresceva teme (nu multe, sa nu se surmeneze, evident, hi, hi, hi), mai sta ce sta si din nou la somn (pe la 11 cel tarziu se culca). Ce-i drept, programul asta e doar in zilele mai libere, are activitati extra-curiculare cam de 2-3 ori pe sapt si atunci ajunge abia pe la 6 acasa.
      Dar om fi noi mai atipici, ca imi amintesc ca fratele si sora mea ambii aveau probleme din astea adolescentine de somn (nu puteau adormi seara, nu se puteau trezi dimineata), si culmea, copiii lor, nepotii mei, ii mostenesc, sunt fix asa si ei, cu probleme de ne-adormire seara si trezire extraordinar de grea (in special una dintre nepoatele mele chiar are o problema foarte serioasa, e un calvar pt ea fiecare dimineata si e practic incoerenta primele 2 ore de scoala, pana pe la 10 dimineata)
      Maria

      Ștergere
    3. Da pai probabil e mai usoara adolescenta pentru oamenii-ciocarlie care se pot scula dimineata natural mai usor. Dar cred ca astea-s exceptii, asa ca oamenii care lucreaza noaptea si nu se imbolnavesc :)

      Ștergere
  4. eu nici acum, adult peste 30 de ani nu functionez cum trebuie inainte de 10 dimineata. cel mai eficient, cu spor si cu creierii la treaba lucrez dupa 12.
    apropos de liceu, am avut ore dimineata si in cls. XI. cursurile incepeau la 7.30. norocul meu ca faceam vreo 10 minute pana acolo. dar totusi, imi explica si mie cineva cum reuseam sa parcurg tot traseu pat-banca in doar juma' de ora? acu' stau 15 minute numai in baie.
    aaa, si ca idee, am dormit dupa-amiaza inclusiv in cls XII. vreo 2 ore, asa. tin minte, odata, au facut colegii misto de mine si am incercat sa nu dorm. n-am facut nimic cum trebuie in dupa-amiaza aia. zici ca eram pe calmante pt cai. m-am lasat de bagat in seama toti fraierii si am continuat sa dorm dupa-amiaza ca un prescolar si tare bine a fost.
    ady

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Uite Mara nu mai doarme ziua de la 2 ani. Eu in copilarie nu dormeam ziua, nu-mi placea, insa de la adolescenta am inceput sa pot sa dorm ziua si sa si vreau asta. Iar in facultate aveam zile in care ma culcam la 6 seara si ma mai sculam a doua zi la 12 ziua. Si nu beam, nici nu ma drogam! :))))))

      Ștergere
  5. Pfff....deci nu-s singura care vomita dimineata la trezire? Chiar daca dorm de la 9 seara,deci minim 8 ore, dimineata daca ma trezesti la 6 sunt praf. In liceu incepeam la 7.30 orele...si de atunci m-am obisnuit sa nu mananc dimineata, ca mai aia lipsea...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Exact! Daca nu trebuie sa ma scol aiurea pot sa mananc cam la o ora dupa ce m-am trezit. Dar cu noaptea in cap nicidecum. In plus, ca sa fiu odihnita perfect acum am nevoie de 10 ore de somn. Atunci aveam nevoie de 12 ore de somn. La 8 ore atunci simteam ca-s obosita rau. Acum la 35 de ani sunt ok si cu 8 dar sunt odihnita cu 10.

      Ștergere
  6. Cum se numeste documentarul? As vea sa-l vad si eu. Multumesc. Cristina

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cristina, nu l-am prins de la inceput asa ca nu ii stiu numele. Ce pot sa-ti zic e ca a fost ieri pe la 11-12 pe Digi Life, poate il gasesti in programul tv.

      Ștergere
  7. Eu sunt din principiu impotriva somnului de dupa-amiaza (cel de zi cu zi, ca asa o siesta prinde tare bine cateodata). Mi se pare ca nu faci decat sa perpetuezi un sistem gresit-nu poti dormi noaptea, esti obosit dimineata, recuperezi dupa-amiaza, iar esti odihnit seara, nu mai poti dormi bine noaptea si tot asa.

    Pe cand daca obosesti si nu dormi dupa-masa, seara cazi lat, si uite asa inveti sa dormi bine. Ai mei de exemplu ma obligau sa dorm dupa-masa, si nu voiam tocmai pentru ca simteam, chiar si copil, ca apoi nu voi putea dormi la noapte. :)

    Ca nota de subsol, si atmosfera din dormitor e foarte importanta...camera sa fie ordonata, fara praf, si bine aerisita. Nu mai zic de televizor, laptop aprins sau muzica. :))

    Aaa, si sa fii imbracat comod, si pe masura (adica nu foarte gros si din materiale ne-plastic, cu croiala lejera).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa e. Dormitul dupa amiaza tre' sa se intample doar daca iti vine. Adica cand esti mic, ca mare la serviciu e cam nasol. Insa aia e ideea documentarului, ca fiecare are alte nevoi de somn si sunt reale si organice, nu inventii si "lene". Aia cu camera ordonata si aerisita si racoroasa....aia e mantra mea! Cu copil cu tot, ca asa am invatat-o si ma pune sa-i deschid geamul seara cand se culca :))) SI la minus20!

      Ștergere
  8. Si eu vreau sa vad documentarul asta, ca om care a avut probleme cu somnul toata viata. Din pacate eu nu sufar de insomnii, doar ca nu pot adormi ca oamenii normali, la o ora "normala"... Cand eram copil si ai mei ma duceau pe la doctori, diagnostocul era clar intotdeauna "parinti care nu stiu sa-si struneasca copilul", oricat le explica taica-meu ca nu e normal ca un copil de 6 ani sa nu poata adormi pana la 4 dimineata cand la 6 i se da trezirea pentru scoala... Mi-au trebuit aproape 40 de ani si un doctor de peste ocean care sa-mi spuna linistit "fata, ai DSPD, e un sleep disorder, nu esti nebuna, nu exista tratament, invata sa traiesti cu el si in jurul lui"... si de atunci mi-au mai trecut dracii... (uite, daca esti curioasa: http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_disorder). Eu functionez in alte ore decat oamenii, si pentru ca jobul pe care il am acum nu-mi permite, recuperez in weekend orele pe care nu le dorm in saptamana. Cu recordul personal de 27 de ore dormite neintoarsa. (paranteza, am avut odata, timp de 2 ani jobul ideal, ma trezeam la 9:30 si incepeam pe la 10:30, m-am simtit cel mai bine, am fost sanatoasa si voioasa toti anii aia...).Aia cu adolescentii e perfect adevarata, la noi la ciclul primar orele incep intre 8:40 si 9:20 (depinde de scoala, noi la 8:50 acum) iar liceul incepe la 10, tocmai ca sa-i scuteasca de tulburari de sanatate, mi se pare super ok, imi aduc aminte cum era sa ma trezesc la 6 in liceu, tin minte exact senzatia aia de care vorbeai, cand iti vine sa vomezi de oboseala...
    Trebuie sa caut documentarul asta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 27 de ore? am dormit si aproape 48 neintoarsa doar cu pauze de pipi in primii ani de facultate! ma asezam in pat si dormeam "de dupamasa"...se facea 8 seara si ma sculam, beam apa, faceam pipi si ma culcam la loc si dormeam asa inca doua zile! odata m-am speriat cand mi-am dat seama ca voirbisem cu maica-mea la telefon de DOUA ori stiind ca ea ma suna (pe fix ca din ala aveam atunci) odata pe zi! :))))))) recuperasem o noapte nedormita. Acum daca nu dorm o noapte sunt fix zombi DOUA zile si doua nopti :)))) Tocmai ce am avut acum o luna o noapte alba pana la 5 jumate dimineata...Nu poti sa-ti descriu cum au fost urmatoarele zile, pentru ca intra adrenalina si nu mai poti dormi... Si cred ca exista oameni-bufnita cum zicea documentarul, tu esti una din e!

      Ștergere
  9. 27 de ore m-am referit asa "intr-un sut", neintoarsa, nepipi, nimic :-))) Da, bufnita clar. Cel mai nasol e când am câte o zi din aia în care ora la care adorm e prea tarzie, adică știu ca în 15 minute îmi suna alarma de trezire, asa ca sar somnul complet. Zău ca ma mir uneori ca-mi aduc aminte și cum ma cheamă, dacă ti-as arata ce medie de ore dormite am noaptea... :-D

    RăspundețiȘtergere
  10. Pana te muti tu in Anglia se mai schimba de trei ori sistemul de invatamant :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Unde? In Anglia? Sau la noi? Ce sa facem, mai Anonim, nu putem bate din palme ca sa se intample. Depinde de multe lucruri.

      Ștergere
  11. Apropo de sistemul de invatamint in Anglia. Un profesor distrus de sistem. http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/dec/04/zero-hours-contracts-teaching-job-insecurity?CMP=fb_gu

    RăspundețiȘtergere