luni, 23 aprilie 2012

Lapte sub toate formele

  Na ca s-a dat in stamba un "ministru" pe care n-am cum sa nu il pun in ghilimele pentru ca e din Romania...asa ca na, nu il crede nimeni. Si a zis el cum ca laptele de la magazin e din lapte praf. Hai ma, sa mori tu? Auzi, si daca e asa ce? Adica intre un lapte mort, ultra pasteurizat, de l-a luat dracii (da, dezacordu' e voit, ca am auzit azi ca in DEX a intrat si "gece" ca plural pentru geaca, asa ca ce pana mea!)...si unu' tot mort da' praf...care mama naibii e diferenta? 
  Pai nici una. E tot un drac! Pentru ca ala "praf" n-a facut decat sa ii fie scoasa apa din domnia sa, prin incalzire si pulverizare la temperatura inalta. Da, am studiat. Deci nu e nici un mare rahat cu laptele "praf". Fix asa cum laptele ala de la magazin, nu e LAPTE...adicatelea e o zeama care cand era ea mai tanara a fost culeasa de la o vaca si omorata sistematic. Pana cand in ea nu a ramas decat apa si zahar. Si vagi urme de grasime animala, ca doar na, acu' e cu 1,5 la suta pe raft, iar vaca cred ca plange daca aude asta. 
  Iar omul e si el ca un fel de animal care e facut sa manance numai lapte de om. Si de aici sute de probleme pe care le are omul de-a lungul vietii de la intoleranta la lactoza la inflamatii cronice in organism. Cu care, noi oamenii probabil ne-am invatat de mii de ani de cand consumam laptele altor specii.
  Pentru ca laptele speciei noastre...ni se ofera putin. Adica cat avem nevoie de el pana ne ies niste dinti cu care sa mancam carne, nene, ca de aia omul n-a mai fost maimutza, pentru ca a evoluat. A fost mai destept pentru ca a mancat carne. Eu personal incurajez alaptarea, dar nu pana cand te striga copilu' pe numele din buletin, iti zice adresa si cand te dezbraca stie ce firma e bluza pe care o porti...aia e o exagerare dupa parerea mea.
  Personal eu nu am avut lapte. Da, stiu, in ziua de azi e o moda care spune ca "asta nu exista"...pacat ca studiile spun ca na, unele dintre noi suntem asa, mai defecte...si in natura probabil puii nostri ar fi murit. Acum 60 de ani ar fi mancat lapte de vaca diluat cu apa si cu adaos de faina, ca asa se facea pe vremuri. 
  Mie nu mi s-a instalat lactatie. Imi e greu sa accept asta si acum, 5 ani mai tarziu. Nu stiu de ce. Poate pentru ca acum e un curent de invinovatire, dupa ce atatia ani a fost un curent care zicea "ii dai direct din biberon, ca sa nu te agiti". Dar intre timp multe femei primesc occitocina la nastere, iar aia ajuta si la asta! Eu nu am primit nimic...am nascut natural. Nu mi-am pus problema vreo clipa in sarcina ca nu o sa am lapte. A trebuit sa accept asta si sa inteleg in momentele alea, destul de grele dealtfel, ca aia e situatia, si ca nu pot sa ma las doborata de treaba asta. Si mereu mi-am cantat o mantra in cap, cum ca DUPA ce se termina aia cu laptele e important ce mananca copilul meu, pentru ca laptele matern e un an sa zicem, iar viata e restul...
  Si ideal ar fi sa nu manance lapte din cutia de la magazin. Asa ca nu i-am dat. Niciodata. Mi-a fost suficient ca i-am dat porcaria aia de lapte praf de bebelusi timp de doi ani de zile. Dupa aia nu i-am mai dat decat lactate fermentate, despre care macar stim ca se comporta un pic altfel in organism. Si pe cat se poate naturale. 
  Aici iar intervine o chestie: daca n-ai lapte de la vaca cules ACUM, degeaba ii faci tu branza sau iaurt din lapte de la magazin in care pui tu calciu sau nu stiu ce alt iaurt...e fix degeaba! Nu faci decat sa muncesti in plus. Am luat alga "galodium" si i-am facut kefir de casa timp de un an si jumatate, apoi a trebuit sa o arunc pentru ca bunica a necesitat atata timp de ingrijire incat nu mai puteam sa ma ocup de kefir. Pentru ca e destul de complicat sa il faci si sa ingrijesti alga zilnic.
  Insa alga aia face minuni. Aia face din laptele de la magazin, in care nu mai sunt vitamine...ceva bun. Aia sintetizeaza vitamine din putina grasime ramasa in acel lapte. Aia face un iaurt subtire si acidulat, cum era laptele batut cand eram noi mici. Aia face o treaba. 
  Asa ca...laptele e ceva care poate fi miracol, ca laptele de mama, sau poate fi doar un produs procesat ca cel de la magazin. Iar reclamele cu nu stiu ce dulciuri sau cacaturi care "au lapte" eu zic ca sunt pentru babe sau pentru retardati...cum sa mai crezi in 2012 ca laptele trebuie sa stea la baza alimentatiei copiilor? Sau ca ar fi indispensabil pentru asta? 
  Dar da...majoritatea oamenilor sunt dusi de ideile din strabuni sau de ideile publicitare. Si toti ajung inevitabil la lapte, cereale, paine si zahar. Intre timp eu ieri am vazut intr-un parc cu sute de copii...mai mult de jumatate din ei supraponderali. De toate varstele. 
  
  

4 comentarii :

  1. Am eu alga daca o vrei din nou :)
    Avem atatea tampenii bagate in creier, pe post de truisme (ca nu stiu cum sa-i zic) si sunt al naibii de greu de scos de acolo, pe bune daca mass-media (majoritatea) din anul 2012 te-ar invata sa bagi in tine ceva sanatos! sa-ti spuna sa bagi niste fructe/legume normale, autohtone, in sezon, mai zbarcite (nestropite adica) mai amarate, nu e fancy. Niste nuci, seminte, niste lapte integral de la mamaitele din piata (care piata e cam oricum in plan sa dispara, ca de ... e greu de controlat si mai mananca de sub unghie marilor firme).
    Nooo mai bine suculetul/lapticul de pe raft, mango, papaia, kiwi, banane, migdale, caju, quinoa, si lapte de iac mongol ... mda, mai mananca vre-un copil mere in ziua de azi? vorbesc din piata, sau din curtea proprie nu din supermarket ...
    Eu abia astept sa apara dudele, si corcodusele, mor dupa ele :) si recunosc ca ma bucur ca stau ... mai la tzara, si am livada, si-mi aduce mamaita laptele cald la poarta cand si cand, si-mi aduce tata faina de la bunici. Facem o tona de conserve pentru iarna, alergam pe afara cel putin jumatate de zi, indiferent de anotimp, si nici nu ma uit la Tv, uiteasa ... sabotez tot sistemul :)) supraponderalitatea chiar e ultima mea grija, mi-e mai mult ca s-ar putea sa-i incurce putin (pe copii) ca vor fi vag inadaptati, fizic si psihic, la mediul in care vor trai mai tarziu, dar nu are rost sa-mi bat capul cu asta, mai bine ma asigur sa traim ACUM sanatos, fizic si psihic, mai tarziu vom vedea.
    Decat sa-i pun cu mana mea pe liste de boli diverse (alimentare preponderent), mai bine stau acum si buchisesc si judec cu mintea mea, si incerc sa-i invat de bine sau macar sa mai aprecieze si altceva decat zaharul si chestiile frumos colorate/prezentate cu E-uri si cate si mai cate ... eh ... e greu in societate, deja sunt atatea chestii daunatoare care sunt o normalitate ...
    Felicitari pt diploma! sper sa-ti foloseasca sau macar sa te fi bucurat cursul in sine.
    Si sanatate la bunica, daca mai este ...

    RăspundețiȘtergere
  2. Vad tot mai multi copii obezi si asta ma sperie teribil! Ieri la teatrul de papusi era o fetita cam la 3 ani asa...nu pot sa iti zic cum era...ca negresele alea de prin SUA...cu trei randuri de burti.
    E bine ca stai "mai la tara", cu cat mai la tara cu atat mai bine. Chiar vorbeam alaltaieri cu varul din Bucuresti care a ajuns la concluzia ca nu se poate trai mai rau ca acolo.
    De curs m-am bucurat doar ca m-a scos din rutina vietii mele de casnica-somera :) In rest nu pot sa zic ca m-au invatat ceva. A fost o dorinta a mea sa il fac. Bunica e bine, o sa ii transmit urarile! Multumim!

    RăspundețiȘtergere
  3. nu are rost sa te invinovatesti ca nu ai avut lapte. Se intampla. Ti s-a intamplat tie. Altora li se intampla altele si mai si, dar nu iti zic acum, ca nu asta e important.
    E bine ca ai posibilitatea sa te implici si sa faci tu atat de multe lucruri. Eu nu mai reusesc sa ma mobilizez, si am regrete.

    Cat despre obezitate, asta e pretul platit. Pe de alta parte, sunt si copii cu probleme, nascuti cu ele - eu nu ii mai judec, incerc sa invat din asta si sa multumesc lui Dumnezeu ca suntem sanatoase.

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu prea m-am invinovatit ca na...aia a fost situatia si am acceptat-o ca pe ceva cat se poate de firesc. Nu mi-am prea batut capul cu asta si am zis mersi ca e ea ok. I-a mers chiar bine cu laptele praf. E mult mai important cred eu ce mananca DUPA acele 6 luni de lapte...restul vietii, obiceiurile alimentare deprinse acum.

    RăspundețiȘtergere